Sia-glass redovisar 2020 som rekordår

Sia-glass redovisar 2020 som rekordår
Många glassbåtar har det blivit när branschen trots pandemin gått bra under 2020. Foto: Pressbild Sia-glass
Glassmarknaden har varit god under 2020 och för Sia-glass redovisar man att årets storsäljare är en svensk klassiker. Det handlar om glassbåten…

Glassmarknaden har varit god under 2020 och för Sia-glass redovisar man att årets storsäljare är en svensk klassiker. Det handlar om glassbåten…

– Under pandemin har människor varit hemma i större utsträckning, såväl semestertider som till vardags, och det tycks ha påverkat glasskonsumtionen, påpekar Sia-glass marknadschef Dan Bengtsson.
Och glassbåten har alltså, efter en lång historia, sett en ny storhetstid under coronaåret.

– Vi har under året sålt nära 14 miljoner glassbåtar i butik. Glassbåten är en Sia-glass-klassiker som hängt med ända sedan 1960-talet. Jag tror att många människor under pandemiåret värnat det trygga och välbekanta, och gjort aktiva val att handla svenska livsmedel, alla våra produkter produceras ju i Sverige, funderar Dan Bengtsson.

Det finns fler tecken på att coronasmittan fått svensken att äta mer glass.
– Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer, vi växte med över 26 procent på flerpack under året, säger Dan Bengtsson.

Årets raket bland smakerna är kola/havssalt i halvlitersförpackning – den ökade med hela 25 procent under året. Ohotad i topp när det gäller glassmaker är annars som vanligt en stabil klassiker – gräddglass vanilj, som utgör cirka en tredjedel av all Sia-glass försäljning.

Här är några intressanta geografiska skillnader när det gäller glassförsäljningen för Sia-glass:
* I Norrland äter man mer saltlakrits och laktosfri glass än i övriga Sverige.
* Veganglass är som allra mest populär i Uppsalaregionen, följt av Stockholmsregionen.
* Hasselnöt är mest populärt i södra Götaland.
* Årets smakraket Kola havssalt säljer som allra bäst i östra Götaland.
* Sorbet äts i mycket högre utsträckning av stockholmare.
* Vanilj i stora förpackningar äts det allra mest av i västra Götaland.
* Den storsäljande glassbåten äts allra mest av boende i västra Svealand.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil