Självbetjäning växte med 9 procent under 2024

Självskanning i butik – en växande trend i Sverige 2024
Charlotta Lindblad, Head of Marketing & Communication på Swish | Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Enligt den senaste rapporten "Är du medlem? – Den nya butiksupplevelsen", framtagen av Swish tillsammans med HUI Research, har självbetjäningen i svenska butiker vuxit med 9 procent under 2024. Detta visar att konsumenternas krav på snabba, smidiga och digitala lösningar inte bara är en fluga – de är här för att stanna.

Det framgår av rapporten att endast 25 procent av de tillfrågade föredrar bemannade kassor, medan 34 procent hellre använder självbetjäning med handskannrar. Även appbaserad skanning ökar markant, särskilt bland yngre konsumenter. Det är tydligt att dagens kunder vill ha full kontroll över sina köp, med möjligheten att snabbt se rabatter och slutpriser – en egenskap som 35 procent av 30–49-åringarna värdesätter, en ökning från 23 procent föregående år. Som någon som har sett detaljhandeln utvecklas under flera decennier kan jag konstatera att den digitala transformationen inte bara handlar om teknik – den är en direkt respons på ekonomiska utmaningar och förändrade konsumentbeteenden.

– Idag är det inte längre en fråga om huruvida butiker ska erbjuda självbetjäning till sina kunder, utan det är en fråga om hur och i vilken utsträckning. Behovet av kontroll är endast en av anledningarna till ökningen vi ser. Även möjligheten att själv bestämma över hur man integrerar med personal är viktig, framför allt för de yngre, säger Charlotta Lindblad, Head of Marketing & Communication på Swish.

Även om den digitala omställningen drivs av önskemål om snabbhet och bekvämlighet, visar rapporten en intressant dualitet bland Gen Z. Medan 21 procent helst undviker interaktion med butikspersonalen, uppskattar 25 procent ändå personlig service, ibland enbart för att få inspiration och tips. Det är den här nyansen som skiljer de framgångsrika butikerna från resten – de som lyckas kombinera digital effektivitet med den mänskliga touchen kommer att vinna marknadsandelar, särskilt i en tid av osäker ekonomi och återhållsam konsumentköpkraft.

Från ett företagsekonomiskt perspektiv är denna utveckling en klar signal till detaljhandeln: investeringar i digitala lösningar och transparenta system är inte bara en teknisk uppgradering, utan en strategisk nödvändighet för att stärka kundlojaliteten och öka försäljningen. Bolag som satsar på realtidsspårning, smarta kassasystem och integrerade butikslösningar kan förvänta sig att inte bara möta, utan överträffa kundernas växande krav – vilket i längden ger dem en konkurrensfördel i en alltmer digitaliserad värld.

Faktaruta – Nyckeltal från rapporten ”Är du medlem? – Den nya butiksupplevelsen”:

  • Självbetjäningens tillväxt under 2024: +9%
  • Andel kunder som föredrar bemannad kassa: 25%
  • Andel kunder som föredrar handskannrar: 34%
  • 35% av 30–49-åringar ser bättre överblick över rabatter och totalsumma med självbetjäning (jämfört med 23% föregående år)
  • Bland Gen Z: 21% undviker interaktion med personal, medan 25% uppskattar personlig service

Det är en spännande tid för både konsumenter och detaljhandlare – de som snabbt anammar digitala lösningar och kombinerar dem med personlig service kommer att leda vägen mot en modernare och mer effektiv shoppingupplevelse.

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.