Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela på sociala medier eller via e-post.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-post

Kunskap minskar klimatpåverkan

Får vi veta mer väljer vi klokare.
Faktum är att vi gör det även om vi inte får veta mer.
Bara att ämnet kommer upp verkar påverka oss.

Anna Edenbrandt vid SLU är en av de forskare som står bakom ”Maten och klimatet – en experimentell studie av konsumenters klimatval”.
Bakgrunden till studien är de olika vägar som finns för att minska matens klimatpåverkan där skatt och subventioner vid sidan av privata initiativ, krav och restriktioner är de vanligaste vägarna.

Den tredje är konsumenternas inköp och att däri påverka deras beslutsprocess.
Den har Edenbrandt och två andra forskare undersökt.

Det har handlat om en undersökning på nätet till 800 konsumenter i Sverige där de fått göra tänkta inköp, sedan välja om de vill ha klimatinformation eller ej och sedan göra ytterligare några val.
67 procent av de tillfrågade ville ha information, 33 procent avböjde.

Resultatet när de sedan gjorde nya produktval?
De som fått information gjorde val som minskade deras inköps klimatutsläpp med 32 procent.
– Men även de som avböjde information minskade sina klimatutsläpp, i deras fall med 12 procent, berättar Edenbrandt.
Slutsatsen är att det tydligen är så att redan att uppmärksamheten fästs på klimatfrågan gör att man gör mer klimatanpassade val, även utan att ha fått mer kunskap.

Läs mer om konsumenternas klimatval i nästa magasin, Butikstrender 3/2020 Prenumera här.

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Previous
Next

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Previous
Next

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Previous
Next

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Previous
Next

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Previous
Next

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Previous
Next

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

Dela oss på

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch