Pilotprojekt igång för kött och chark

Pilotprojekt igång för kött och chark
Foto: KCF
Nu har pilotprojektet ”Digital utbildning för kött- och charkföretag” startat. Under ett år ska man stärka kompetensen hos yrkesgrupper inom området.

Nu har pilotprojektet ”Digital utbildning för kött- och charkföretag” startat. Under ett år ska man stärka kompetensen hos yrkesgrupper inom området.

Nu startar pilotprojektet ”Digital utbildning för kött- och charkföretag”, en satsning från branschen som bland annat syftar till att stärka kompetensen hos yrkesgrupper som slaktare, styckare och charkuterister i Sverige.
Pilotprojektet finansieras av Tillväxtverket med upp till 3,225 miljoner kr och pågår hela 2021.

– Det här är en efterlängtad satsning i ett akut läge. Behovet av att rekrytera personal är stort både på kort och lång sikt. Idag är det många av våra medlemsföretag som utbildar all sin personal själva. Därför kommer den digitala utbildningen och läroplattformen bli ett viktigt stöd i deras arbete, säger Magnus Därth, vd för Kött- och charkföretagen.

Projektet är i linje med målen i regeringens nationella livsmedelsstrategi för en hållbar livsmedelssektor. Syftet är att möjliggöra för företag att kompetensutveckla befintlig personal och se till att personer som vill arbeta i branschen får tillgång till relevant utbildning.

– Satsningen är ett viktigt första steg mot att skapa ett nytt utbildningssystem inom kött och chark, som samtidigt bidrar till att vi kan behålla dessa yrken i Sverige, säger Magnus Därth.

Den digitala utbildningen bygger på utbildningsmaterial som branschen själv tagit fram. Materialet innehåller moduler som på olika nivåer lyfter fram de viktigaste kompetensområdena inom kött- och charkområdet.
Genom en digitalisering tillgängliggörs utbildningen för företag i hela landet, särskilt för små- och medelstora bolag.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil