Weleda har flera gånger utsetts till världens mest hållbara hudvårdsföretag.
”Konsumenterna kräver hållbara varumärken”, säger vd Anders Tengelin.
Både 2018 och 2019 utnämndes Weleda till världens mest hållbara hudvårdsföretag, en imponerande status inte minst utifrån att man kombinerar stor produktion med hållbarhet.
Koncernen använder hela 248 kvadratkilometer för ekologiska odlingar.
– Det motsvarar hela Malta i storlek, säger Norden-vd Anders Tengelin för att ge ett mått.
– Idag kräver konsumenterna hållbara varumärken, konstaterar han.
Det finns siffror som understryker det påståendet.
Undersökningar har visat att 50 procent av oss kan tänka oss att välja bort ett företag vi inte anser agera hållbart.
83 procent menar att företag har ett ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle.
– Och tre av tio har inget eller mycket lågt förtroende för att dagens hudvårdsproducenter ser till det bästa för individens hälsa, påpekar Anders Tengelin utifrån den egna branschen.
I den statistik som Anders Tengelin och Weleda presenterar finns också två andra uppgifter man kan filosofera en stund över.
– I undersökningar visar det sig att bland unga upp till 29 års ålder är det två saker som är viktigare än andra men två olika, berättar Tengelin.
– De som är mellan 20 och 29 år undrar om produkten är bra för miljön och för biologisk mångfald?
– De som är under 20 vill veta ”Är den här produkten bra för mig?”
Läs mer om Weleda och hållbar hudvård i Butikstrender 3/2020 Prenumerera här.