Kopparbergs hoppas på sommaren

Kopparbergs bryggeri vill se återöppnade av krogar och restauranger. | Foto: Roland Magnusson
Två bra månader där försäljningen steg. Sedan kom corona. Men nu hoppas Kopparbergs bryggeri på sommaren och återöppnade krogar och restauranger.

Kopparbergs bryggeri konstaterar – som så många andra – i sin delårsrapport att 2020 började bra men sedan föll i sviterna av corona.
– Under januari och februari, innan covid-19-pandemin slog till fortsatte vi framgångsrikt satsningen på våra etablerade starka varumärken. Vi fortsatte också vår satsning inom spritsegmentet bland annat genom att lansera Pink Gin Passionfruit/Orange, vilken tagits emot mycket positivt på de brittiska öarna. Även våra ciderprodukter nådde nya försäljningsframgångar, skriver vd Peter Bronsman i delårsrapporten. 

Sedan kom mars och covid-19 fullt ut och i Storbritanniens, Kopparbergs största marknad, stängde alla pubar och restauranger.
Även på hemmamarknaden Sverige hände samma sak, om än inte lika radikalt.

– De stängda gränserna gjorde att den tyska gränshandeln upphörde helt, medan den norska gränshandeln begränsades kraftigt. Vi fick därför kontinuerligt anpassa vår produktion till de olika ländernas respektive myndighetsbeslut. Jag kan med stolthet konstatera att vi så här långt har lyckats hantera situationen väl, såväl inom produktion som produktutveckling, skriver Bronsman. 

Sammantaget har ändå Kopparbergs nettofakturering, exklusive dryckesskatter, ökat till 373 miljoner kr (att jämföra med 357 miljoner kr motsvarande period 2019 och vinsten före skatt till 50,0 miljoner kr (41,4).
Nu hoppas man att den sommar som kommer ska ge möjligheter till återöppnade samhällen och ökade intäkter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil