Slutar marknadsföra till barn under 16 år

Unilever avslutar nu sina samarbeten med vissa influencers | Foto MostPhotos
Unilever har nu tagit ett beslut om att sluta marknadsföra koncernens mat och dryck mot barn under 16 år och avslutar samtidigt influencer-samarbeten.

Unilever är en jätte framförallt inom FMCG, Fast moving consumer goods, och tar nu ett steg på marknadsföringssidan.
Man har beslutat upphör med reklam och marknadsföring av mat och dryck till barn under 16 år, skriver Unilever i ett pressmeddelande.

Det aktuella löftet gäller både traditionella medier och sociala medier, skriver Unilever.
Det innebär även att man avslutar alla influencer-samarbeten med personer under 16 år eller vars följare huvudsakligen finns i gruppen under 16 år.

Så sent som 2020 uppdaterade Unilever sina riktlinjer till att inte göra den här typen av marknadsföring mot barn under 12 år i traditionella medier och under 13 år i sociala medier.
Nu skärper man sina egna regler för att ”höja ribban för ansvarsfull marknadsföring”.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil