Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Trendbrott för tidskrifter

Minus över helåret för tidskrifter men ökning i december. Då ökade försäljningen av lösnummer med 2,1 procent, rapporterar Tidsam som hoppas på ett trendbrott.

Ett tufft år som ändå slutade positivt. Det handlar om tidskrifterna som lever på en hårt utsatt marknad i Sverige.
Trots det ökade lösnummerförsäljningen av tidskrifter med 2,1 procent december 2019 jämfört med julmånaden 2018 och man avslutade därmed året starkt.

– Vi är otroligt glada över siffrorna. Den fysiska tidningen står inför stora utmaningar och redovisar generellt minskande intäkter, men vi slutade 2019 med en ökning och det känns väldigt bra, säger Daniel Andersson som är vd för Tidsam.

Idag är det en tuff konkurrens om konsumenternas egen tid, konstaterar företaget och hänvisar till att vi lägger cirka 3-4 timmar per dag på våra mobiler och då finns det inte så mycket tid över att läsa.
Samtidigt visar forskning att för mycket skärmtid får stora konsekvenser för våra liv, påpekar Tidsam, och det finns även studier som tydligt visar att vi tar in information bättre när vi läser på papper än exempelvis på en läsplatta.

De här trenderna borde gynna läsandet av tidskrifter och magasin, menar Tidsams vd.
– Så även om försäljningen backade på helåret tror Tidsam att trendbrottet för det fjärde kvartalet 2019 kan indikera att branschen går mot en ljusare framtid, säger Daniel Andersson.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch