Svenskar vill prova mer växtbaserat

Kristian Hald på Hello Fresh Nordics | Foto Pressbbild
En färsk studie från Kantar och HelloFresh har undersökt över 7 500 personers inställning till växtbaserad kost i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Storbritannien. Resultaten visar en stark önskan bland svenska konsumenter att öka intaget av växtbaserade alternativ i kosten.

Trots att köttkonsumtionen fortfarande är populär i Sverige, anser mer än två tredjedelar av svenskarna att fler bör övergå till en växtbaserad kost. Resultaten pekar på en stark önskan bland svenska konsumenter att prova nya växtbaserade alternativ i sina måltider.

HelloFreshs roll i att främja förändring
HelloFresh, som är kända för sina måltidskassar, har identifierat en växande efterfrågan på växtbaserade proteiner bland sina kunder. Genom att utveckla modulära menyer och erbjuda alternativa proteiner strävar företaget efter att möjliggöra en enklare övergång till växtbaserad kost för sina kunder.

Hindren för ökad växtbaserad konsumtion
Enligt undersökningen är priset och smaken de största hindren för att öka intaget av växtbaserad mat. Många svenskar anser att växtbaserade köttalternativ bör bli billigare och godare för att öka konsumtionen. Därutöver upplever en del att matlagning med alternativa proteiner är för svårt.

Politiskt och samhälleligt ansvar för ökad tillgänglighet
Majoriteten av de tillfrågade ser politiker och beslutsfattare som ansvariga för att göra växtbaserade alternativ mer tillgängliga och prisvärda för konsumenterna. Det finns en önskan om mer utbildning om hälso- och miljöeffekterna av växtbaserad kost för att underlätta övergången till en mer hållbar kosthållning.

HelloFreshs strategi för hållbarhet och variation
Genom att erbjuda kunder möjligheten att byta ut sina proteiner och inkludera alternativ med mindre koldioxidavtryck strävar HelloFresh efter att främja mer hållbara livsmedelsval. Företaget arbetar också med att bredda sitt utbud av växtbaserade produkter och förbättra kvaliteten på sina animaliska proteiner för att möta kundernas ökade efterfrågan på hållbara alternativ.

Sammanfattning
Undersökningen visar på en stark önskan bland svenska konsumenter att öka intaget av växtbaserade alternativ i kosten. Med stöd från politiker och beslutsfattare samt initiativ från företag som HelloFresh kan tillgängligheten och acceptansen för växtbaserad kost förväntas öka i framtiden.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil