Brittisk nätskatt ska rädda butiker

Situationen för den fysiska handeln i Storbritannien i konkurrensen med näthandeln liknar den i Sverige. | Foto av Artem Beliaikin
Näthandeln slår orättvist mot de fysiska butikerna, anser den brittiske finansministern Rishi Sunak som föreslår en skatt på allt som säljs på nätet.

Situationen för den fysiska handeln i Storbritannien i konkurrensen med näthandeln liknar den i Sverige.
Samma typ av omfattande utslagning av fysiska butiker sker där och gäller både marknadsförsäljare och klädbutiker.

I coronakrisens 2020 måste dessa fortsätta betala hyror och avgifter trots att mängden kunder är oerhört mycket förre än normalt – ett problem som de företag som bara finns på nätet inte har.
Nu har Storbritanniens konservative finansminister Rishi Sunak reagerat mot detta.

Sunak vill jämna ut konkurrensen och skapa lika villkor för att rädda Storbritanniens allt mer ödsliga shoppinggator.
Finansministern har därför föreslagit en ny skatt på nätförsäljning, enligt seriösa källor en skatt på två procent på alla varor som säljs på nätet.

Det skulle ge 27 miljarder kr i intäkter för den brittiska regeringen som samtidigt sägs överväga ett annat förslag, nämligen att införa en avgift på alla hemleveranser.

Förslaget eller förslagen har fått mycket stöd från stora butikskedjor medan organisationer inom handeln riktat kritik mot det.
– Det innebär ännu en börda för en industri som redan är hårt beskattad. Det är i slutändan kunderna som måste betala mer, säger Tom Ironside, företagsdirektör på handelsorganisationen British retail consortium.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Max lånar ut sin hållbarhetschef

Nu tar Max Burgers återanvändning ett steg till. I ett nytt utspel lovar man konkurrenterna att få låna Max hållbarhetschef, Kaj Török.

Nykomling blev årets uppfödare

När Kronfågel korade Årets uppfödare 2022 hamnade priset hos Anette och Per Henningsson på Backa gård, uppfödare sedan fyra år.

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil