Situationen för den fysiska handeln i Storbritannien i konkurrensen med näthandeln liknar den i Sverige.
Samma typ av omfattande utslagning av fysiska butiker sker där och gäller både marknadsförsäljare och klädbutiker.
I coronakrisens 2020 måste dessa fortsätta betala hyror och avgifter trots att mängden kunder är oerhört mycket förre än normalt – ett problem som de företag som bara finns på nätet inte har.
Nu har Storbritanniens konservative finansminister Rishi Sunak reagerat mot detta.
Sunak vill jämna ut konkurrensen och skapa lika villkor för att rädda Storbritanniens allt mer ödsliga shoppinggator.
Finansministern har därför föreslagit en ny skatt på nätförsäljning, enligt seriösa källor en skatt på två procent på alla varor som säljs på nätet.
Det skulle ge 27 miljarder kr i intäkter för den brittiska regeringen som samtidigt sägs överväga ett annat förslag, nämligen att införa en avgift på alla hemleveranser.
Förslaget eller förslagen har fått mycket stöd från stora butikskedjor medan organisationer inom handeln riktat kritik mot det.
– Det innebär ännu en börda för en industri som redan är hårt beskattad. Det är i slutändan kunderna som måste betala mer, säger Tom Ironside, företagsdirektör på handelsorganisationen British retail consortium.