Havreboom – plus 25 procent

En explosionsartad rusning för havrebaserade produkter ser vi i Sverige där Lantmännen räknar med att havreskörden blir 25 procent högre i år än 2019.

Efterfrågan på havre har stigit starkt i Sverige de senaste åren i spåren av en trend där växtbaserad kost står i centrum.
Samtidigt som mjölkdrickandet gått ned så har exempelvis havredrycker ökat kraftigt.

Nu ser Lantmännen Cerealia – med varumärken som Kungsörnen, Axa och Start – hur coronapandemin förstärkt trenden.
– Havre har gått från att vara tråkigt till ett modernt och hållbart alternativ. Det är hälsosamt och lokalt odlat, sammanfattar Karolina Valdemarsson som är Sverigechef hos Lantmännen Cerealis till Di .

Lantmännen säger nu i sin skördeprognos för 2020 att vi kommer att se en havreboom.
Man räknar med att den totala havreskörden för året kommer att uppgå till 185 000 hektar. Det är 25 procent mer än 2019 och 13 procent mer än genomsnittsskörden de senaste fyra åren.

– Lantbrukarna har så klart märkt av en ökad efterfrågan på havre, inte minst med tanke på investeringarna från livsmedelsindustrin, både i Sverige och runtom i Europa, säger Lantmännens inköpschef Per Gerhardsson i Di.
Den ökade efterfrågan har självklart ökat intresset för att odla havre men många lantbrukare konstaterar att det fortfarande inte är nog lönsamt att odla havre.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

Citymail fossilfritt i Stockholm

Citymail kommer i sin brev- och paketutdelning bli fossilfri i hela Stockholms innerstad vilket bland andra Coop som nyttjar Citymail gillar.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.