Systembolaget tappade i försäljning och vinst

Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer | Foto Pressbild
Lästid: < 1 minut
Systembolaget redovisar en något lägre försäljning fjärde kvartalet 2022 och som ett brev på posten en betydligt lägre vinst för perioden.

Systembolaget sålde under fjärde kvartalet 2022 för 9,9 miljarder kr, en liten minskning i jämförelse med motsvarande period 2021.
Vinsten föll mer rejält i samma jämförelse – från 96 till 28 miljoner kr.

Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer är nöjd med ett par andra siffror istället.
Det ena handlar om kundnöjdheten som håller sig kvar på höga 80,7 enligt Nöjd kund-index och på att ålderskontrollerna ökat från 96,5 till 97 procent.

– Vi jobbar varje dag för att kombinera god service med vårt samhällsansvar. Det är glädjande att vi ligger på en stabilt hög nivå när det gäller kundnöjdhet. Positivt är även att ålderskontrollen ökar än en gång då en viktig del av vårt uppdrag är att sälja med ansvar och se till att ingen under 20 år kan köpa alkohol, säger hon.

Försäljningen för helåret 2022 sjönk i volym med 3,2 procent jämfört med 2021 och intäkterna föll med 2,5 procent till 37,1 miljarder kr.
Vinsten för helåret landade på 349 miljoner kr jämfört med 442 miljoner kr 2021.

 – Vårt minskade resultat beror främst på en mindre försäljningsvolym och en engångskostnad för en omorganisation på huvudkontoret. Underliggande resultat, exklusive engångskostnaden, ligger helt i linje med föregående år. Vi ser en avtagande effekt för avskaffade pandemirestriktioner men numera också ett lägre snittköp, är kommentaren från ekonomidirektören Merlin Poljak.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil