Ica-handlarna och AMF vill köpa Ica-gruppen

Ica-handlarna och AMF vill köpa Ica-gruppen
Foto: Mostphotos
Ica-handlarnas förbund och AMF lägger tillsammans ett bud på hela Ica-gruppen, ett bud där Ica-gruppen värderas till totalt drygt 107 miljarder kr.

Ica-handlarnas förbund och AMF lägger tillsammans ett bud på hela Ica-gruppen, ett bud där Ica-gruppen värderas till totalt drygt 107 miljarder kr.

Ica-handlarnas förbund lämnar, tillsammans med AMF Pensionsförsäkring, ett rekommenderat offentligt uppköpserbjudande genom budbolaget Murgröna holding att förvärva samtliga aktier i Icagruppen för 534 kronor kontant per aktie, framgår av ett pressmeddelande.

Under tisdagen stängde Ica-aktien på 480:70 på börsen.
Dagens erbjudande innebär en värdering av Ica-gruppen till drygt 107 miljarder kr.

Ica-gruppens styrelse rekommenderar aktieägarna i Ica-gruppen att acceptera budet och 90 procent av aktieägarna måste acceptera budet för att det ska genomföras smidigt.
Redan idag är Ica-handlarnas förbund störst aktieägare i Ica-gruppen med ett aktieinnehav på drygt 54 procent av aktierna.

Enligt Magnus Moberg, styrelseordförande för Ica-handlarnas förbund, agerar man nu för att möta framtida utmaningar och ökad konkurrens.
– Vi behöver anpassa oss för att skapa optimala förutsättningar för verksamheten i Icagruppen och därmed för hela Ica-systemet, det har vi alltid gjort under vår 105-åriga historia. Nu behöver vi fokusera på tillväxtorienterade långsiktiga investeringar, vilka lämpar sig bäst utanför börsen, och vi är glada över att vi har AMF med på resan, säger han i ett uttalande.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil