53 av 100 köper flaskvatten

I en nordisk tabell är det Sverige och Danmark som är ”värst” på att dricka vatten på flaska med 53 procent.
Drygt varannan svensk som svarat i en ny undersökning köper vatten på flaska varje vecka – trots att Sverige har ett av världens bästa kranvatten.

Det är i samband med Världsvattendagen, som firades 22 mars instiftad av FN, som Sodastream publicerar en undersökning man låter Yougov göra.
I den säger 53 procent av de svenska svarande att de köper vatten på flaska varje vecka trots att Sverige har ett av världens bästa kranvatten.

Uppenbarligen ser de svarande inte någon större miljökrock i detta.
Sju av tio svenska svarande i undersökningen anser att de har en hållbar livsstil.

Diskussionen om plastflaskor och resurshållning kring vatten har uppenbarligen inte heller påverkat.
Andelen 53 procent som köper vatten är nämligen 3 procentenheter högre än i motsvarande undersökning 2017.

Världsvattendagen är ett oerhört viktigt initiativ. I synnerhet när det är så tydligt att konsumenterna fortfarande köper litervis med vatten varje vecka, trots att vi i Sverige har god tillgång till rent vatten i kranen, säger Sodastream Nordics vd Jörn Viefhues.
Mängden vatten som krävs för att göra en engångsplastflaska kan uppgå till sju gånger så mycket som själva innehållet i flaskan. Vi måste tillsammans bli bättre på att minska både platskonsumtionen och onödigt vattenspill, menar han också.

I en nordisk tabell är det Sverige och Danmark som är ”värst” på att dricka vatten på flaska med 53 procent.
I Finland säger 43 procent att de köper vatten på flaska varje vecka och i Norge 39 procent att de gör det.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil