Tar in nytt kapital efter fortsatt förlust

Karl Andersson och Peter Beckius på Matsmart | Foto Pressbild
E-handelsföretaget Matsmart fortsätter sin Golgata-vandring av förluster, Nu tar man in strax under 460 miljoner kr i jakten på att vända rött till svart.

E-handlaren Matsmart har som mångårig affärsidé att köpa partier av varor billigt och sälja med liten marginal på nätet.

Det handlar om felmärkt mat, felmärkta förpackningar, produkter som ska utgå ur sortiment eller produkter på väg mot sitt bäst före-datum.

Det här är en satsning i tiden men inte någon som ens efter de år som Matsmart varit aktivt närmat sig att gå ihop ekonomiskt.

Under fjolåret omsatte Matsmart strax över 900 miljoner kr och redovisade en förlust på 400 miljoner kr, enligt bolagets egna uppgifter. Nu tar man in 40 miljoner euro, motsvarande strax under 460 miljoner kr, med brittiska Circularity Capital som största investerare.

Ambitionen är liksom vid tidigare kapitalrundor att ”börja jobba sig upp mot lönsamhet”.

– Vårt mål är att förändra matsystemet och för det behöver vi bra partners. För tio år sedan började vi resan mot att bevisa att det är möjligt att framgångsrikt skala en verksamhet som adresserar en av våra stora hållbarhetsutmaningar: matförluster och svinn, som står för 10 procent av de globala utsläppen av växthusgaser, kommenterar den tidigare vd:n, grundaren och numera styrelseledamoten Karl Andersson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

David von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil