”Tillträdesförbud bra men används för lite”

Lagen är effektiv men tillämpas för sällan, anser Svensk handel. Foto: Pressbild
Lagen om tillträdesförbud till butik fungerar bra men används för sällan. Det är Svensk handels sammanfattning av lagen som kom 1 mars 2021.

Lagen om tillträdesförbud till butik fungerar mycket väl – när den väl tillämpas. Den stora utmaningen ligger i att allt för många ansökningar avslås. Dessutom på otydliga grunder. 
Nära hälften av de avslagna ansökningarna saknade en tydlig motivering till varför. Detta anser Svensk handel i en ny rapport.

Svensk handel bygger sin rapport på samtliga beslut åklagare fattat kring tillträdesförbudet sedan det trädde i kraft och ser att lagen är effektiv. 
75 procent av förbuden har resulterat i att förbudspersonen inte återvänt till butiken.
Samtidigt visar rapporten att det enbart är drygt en tredjedel av ansökningarna (35%) som resulterar i ett faktiskt förbud.

– Vi kan konstatera att lagen om tillträdesförbud faktiskt fungerar för att få bort människor som upprepade gånger skapar osäkerhet i butiksmiljöer. Vårt största problem idag är att allt för många ansökningar avslås på tveksamma grunder, eller i värsta fall, inga grunder alls, säger Per Geijer, säkerhetschef hos Svensk handel.

En stor anledning till att så pass få tillträdesförbud faktiskt beviljas är att åklagare många gånger menar på att ett tillträdesförbud kräver att personen i fråga lagförts för brott mot den aktuella butiken i närtid, hävdar Svensk handel.
Organisationen anser att detta är direkt felaktigt och att det i längden riskerar att göra så att handlare struntar i att ansöka om ett tillträdesförbud.

– Frågan om huruvida en tidigare fällande dom ska krävas för att ett tillträdesförbud ska komma till har prövats i domstol och man har landat i att det inte är en nödvändighet. Detta måste åklagare ta till sig. Vi menar inte att alla ansökningar ska leda till ett tillträdesförbud, men det är uppenbart att den låga nivå av förbud som nu delas ut leder till att färre ansökningar görs, säger Per Geijer.

Frågan kring tillträdesförbud är inte unik för handeln. Liknande lagar finns tillexempel också vid idrottsanläggningar. 
Men där finns det inga krav på att fällande domar krävs för att utförda ett förbud. Något som Svensk handel vänder sig mot.

– Det är tydligt att det är dubbla måttstockar som används. Vi förstår inte varför kraven är så mycket strängare för butiker. I slutändan handlar det om människors arbetsmiljö. Vi vet om att tillträdesförbuden fungerar och leder till att anställda känner sig tryggare på jobbet. Deras välmående måste värnas, avslutar Per Geijer.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil