Coop och Scan satsar på unga producenter

Coop och Scan satsar på unga producenter
Coop och Scan vill gemensamt stötta unga nötköttsproducenter i en gemensam satsning. Foto: Pressbild
Coop och HK Scan ska gemensamt sponsra 20 lantbrukare runtom i Sverige när det kommer till inköp av avelstjurar i en satsning på svenskt lantbruk.

Coop och HK Scan ska gemensamt sponsra 20 lantbrukare runtom i Sverige när det kommer till inköp av avelstjurar i en satsning på svenskt lantbruk.

HK Scan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver, skriver parterna i en pressrelease.
– Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket, tillägger man.

Konkret ska denna programförklaring motivera den gemensamma satsning Coop och HK Scan nu gör för att sponsra 20 lantbrukare runtom i Sverige för inköp av avelstjurar.
Tanken är att de aktuella bönderna ska kunna växla upp sin produktion av nött och utöka besättningarna.

Samtidigt ska man kunna erbjuda rådgivning och utbildning till unga lantbrukare.
En annan aspekt är att för att man ska våga satsa som ung lantbrukare måste man veta att de finns en långsiktig efterfrågan, påpekar företagen.

– Medelåldern för svenska lantbrukare blir allt högre och därför är det viktigt att värna återväxt och underlätta för kommande generationer att våga satsa långsiktigt. Svenskt kött har flera unika värden inom djurvälfärd och miljö, som är viktiga att stödja och som våra medlemmar och kunder efterfrågar, säger Majsan Pense, inköpsansvarig för kött på Coop.

– Vi är glada över den här möjligheten att tillsammans med Coop stötta inhemsk köttproduktion och på det sättet bidra till att säkra den framtida tillgången på svenskt kött. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vikten av en god självförsörjningsgrad har blivit tydligare än någonsin under det senaste året, påpekar Torbjörn Lithell som är försäljningsdirektör för detaljhandel inom HK Scan.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Änglamark pasta byter till papp

Änglamark pasta byter till papp. Alla förpackningar byts ut och besparingen blir enligt Coop 300 ton plast per år.

20 år sedan Lidl öppnade i Sverige

25 september var det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Idag har kedjan 205 butiker från Trelleborg till Boden.

Inredningsföretag köper studio

Butiksinredningsföretaget Nitton93 köper Studio Johansson Bergvall som under lång tid arbetat med utveckling av bland annat Icanders för Ica Sverige.

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil