Tror på en ökning för ekovaror

Sex av tio företag tror att den ekologiska försäljningen kommer att öka. Nästa var fjärde tro att ökningen kommer att bli stor. Dessa prognoser framkommer i en ny undersökning.

Krav och Organic Sweden har låtit Kantar Sifo göra en undersökning kring försäljningen av ekologiska varor bland företag med ekologiska produkter i sortimentet.
Det visar sig då att sex av tio i denna grupp företag tror att den ekologiska försäljningen kommer att öka och att nästan var fjärde tror att ökningen kommer att bli stor.

Inte oväntat – men än mer förutsägbart är möjligen att företag som har en stor andel ekologiska produkter i sortimentet tror mer på en ökad försäljning än de företag som har en mindre andel ekologiskt.

De med en större andel ekologiska livsmedel tror även mer på försäljningsutvecklingen i ett 2-5-årigt perspektiv.
Bland dem med allra störst andel ekologiskt tror sju av tio på ökad försäljning.

– Ekologiskt och Krav-märkt är viktigt och bidrar till många av FN:s globala hållbarhetsmål. Därför är det viktigt att eko inte reduceras till en trend. Eftersom eko redan är ett etablerat mervärdeskoncept på marknaden kommer försäljningen att fortsätta öka. Vi som företag kommer att fortsätta satsa och tillgängliggöra allt fler produkter på marknaden, säger Jonas Regnér som är vd för Saltå kvarn i en kommentar till undersökningen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil