Linas matkasse bygger egen AI

I augusti lanserade Linas matkasse ett nytt koncept. Nu tar man det vidare med hjälp av en egenbyggd AI, baserad på maskininlärning.

Det nya konceptet innebär marknadens mest flexibla matkasse där kunden själv får välja sin veckomeny bland över 30 rätter varje vecka.
Det innebär 300 000 möjliga kombinationer veckovis, en komplexitet som ställer höga tekniska krav både på kvalitet och hållbarhet, skriver företaget i en pressrelease.

Därför har man satsat på en egenbyggd artificiell intelligens som med hjälp av maskininlärning bygger sin egen kunskap om kunderna över tid.
På så vis blir kockarnas arbete allt mer smaksäkert, och inköpsprognoserna så pass avancerade att lagerhållning, och därmed matsvinn, nästintill elimineras ur produktionsledet, är tanken. 

– Vi har alltid tagit beställningar först och sedan köpt in råvarorna eftersom vi då kan undvika lagerhållning vilket både kunderna och klimatet tjänar på. Allt blir då toppfräscht och vi undviker matsvinn från vårt håll. Vi ville behålla både kvalitet och hållbarhet samtidigt som vi ville ge kunderna otroligt många fler valmöjligheter, så därför byggde vi vår egen AI, säger Alexander Aagreen på företaget.

– Vi har jobbat hårt på att utveckla vår AI, och den självlärande aspekten gör att den blir allt mer pricksäker för varje dag, det gör att vi i framtiden kommer att kunna erbjuda ännu mer flexibilitet för våra kunder och finslipa våra inköp ännu mer för klimatets skull, säger Alexander Aagreen. 


Utvecklingen från fasta matkassar till att tusentals kassar packade med helt olika innehåll nu ska nå rätt kunder i rätt tid, ställer krav även på logistiken.
Därför satsar Linas matkasse på en ny teknik, pick-to-light, som guidar den manuella packningen av matkassarna genom ljussignaler, en teknik som även den optimeras med hjälp av AI.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.