Nu stannar vegotrenden av i Sverige efter tio år

Nu stannar vegotrenden av i Sverige efter tio år
Foto: Mostphotos
När Food & friends nu presenterar Matrapporten 2021 konstaterar matkommunikationsbyrån att den vegetariska trenden stannar av efter tio års ökning.

När Food & friends nu presenterar Matrapporten 2021 konstaterar matkommunikationsbyrån att den vegetariska trenden stannar av efter tio års ökning.

Andelen som äter vegetariskt minst en gång i veckan minskar för första gången på tio år bland de svarande i Food & friends matrapport.
Från 59 till 58 procent är visserligen en liten minskning men det är första gången på tio år som andelen minskar.

Bara 20 procent av de svarande uppger att de ska fortsätta minska sin konsumtion av nöt- och griskött.
De som framförallt vill fortsätta minska sitt köttätande är yngre kvinnor. I gruppen kvinnor 15-24 år i undersökningen säger 41 procent av de ska minska sin konsumtion av nöt- och griskött.

Årets undersökning från Food & friends visar också att det istället skett en rekyl till att fler nu definierar sig som allätare.
3 procent av de svarande i underöskningen är vegetarianer och 1 procent veganer.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

En riktigt het aktie

Mitt i debatten och kritiken kring de snabbt stigande matpriserna tar Axfood plats bland Swedbanks favoritaktier. En bra investering, menar banken.

”Proteinskiftet har stannat av”

Proteinskiftet har stannat av, vego backar och växtbaserat ifrågasätts på sina håll med ny styrka. På ”Next Veg” hos Orkla Foods letade man orsaker.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil