Tufft även för bryggerier

Lockande och svalkande men en tuff bransch just nu. Bryggerierna har som andra tufft i coronatider. | Foto: Pressbild
Stängda gränser och utebliven export i kombination med restriktioner för krogarna. Resultatet? Bland mycket annat tuff tid för svenska bryggerier.

Coronakrisen ritar om kartan för svensk bryggerinäring, konstaterar branschorganisationen Sveriges bryggerier i Bryggerirapporten 2020.
– En öl- och ciderexport som gått ner med 98 procent, ett stort tapp för läsk- och vattenförsäljningen till följd av krogrestriktioner och utebliven gränshandel till Norge – men ökad försäljning av öl på Systembolaget, är sammanfattningen av läget.

– Både små och stora bryggerier slåss nu för sin framtid. Kartan håller på att ritas om totalt och vi ser nu en omställning runt om i landet, konstaterar Anna-Karin Fondberg som är vd för Sveriges bryggerier.
– Då exporten har dött och restaurangförsäljningen minskat kraftigt måste bryggerierna prioritera andra kanaler och hitta nya vägar ut ur krisen. Men vi är en stark näring med lång historia och vi kommer klara detta, påpekar Fondberg.

– Det enda som är positivt för bryggerinäringen, mitt i allt elände, är att den inhemska försäljningen gått upp. Det leder till ökad kontroll, mindre smuggling och även en ökad andel såld svensk öl. Det är en ljusglimt, anser hon.

– Svensk läsk, som sträcker sig från storsäljande klassiker till exklusiv hantverksläsk, är en stor framgångssaga. Det är väldigt tråkigt att se att denna försäljning nu får sig en törn på grund av corona, menar brygger-vd:n avslutningsvis.

Fakta ur Bryggerirapporten 2020 (siffror för 2019)
- Totalt finns 414 bryggerier i Sverige
- Under 2019 såldes 475 miljoner liter öl i Sverige
- Försäljningen av alkoholfri öl ökade med hela 28 procent under 2019. Den är snubblande nära att gå om mellanölen
- 40 procent av all läsk som såldes 2019 var sockerfri
Fakta ur svensk dryckesstatistik 2020
- Försäljningen våren 2020 är totalt sett 10 procent lägre än våren 2019. Året började starkt, men föll från mitten av mars. Under maj månad är försäljningen 15 procent lägre än maj 2019. Mest drabbad är läsk som är ned ca 20 procent
- Försäljning till restaurang är halverad under april och maj jämfört med motsvarande period 2019
- Exporten är i princip utplånad från april och maj
- Försäljningen till Systembolaget ökar med nära 10 procent under april och maj

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil