Spendrups investerar i nya förpackningar

Spendrups investerar i nya förpackningar
Spendrups gör en storsatsning i en ny biobaserad förpackning för multipack. Foto: Pressbild Spendrups
Spendrups investerar stort i en ny förpackningslösning. Satsningen på en ny biobaserad förpackning för multipack är i storleksordning 200 miljoner kr.

Spendrups investerar stort i en ny förpackningslösning. Satsningen på en ny biobaserad förpackning för multipack är i storleksordning 200 miljoner kr.

På bryggeriet i Grängesberg installerar Spendrups denna höst en ny förpackningslinje för burkar, en investering på drygt 200 miljoner kr.
Samtidigt gör företaget en satsning på en ny förpackningslösning, benämnd Keel Clip – för burkar i flerpack, en lösning som ersätter plastmaterial med papper.

Den nya lösningen innebär för Spendrups en besparing på 100 ton plast per år, enligt företaget.
Keel Clip är ett registrerat varumärke och det är Graphic Packaging, ett globalt sett stort förpackningsföretag, som tillhandahåller lösningen.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups, i en pressrelease.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil