Tufft kvartal för Ica ”Stora utmaningar”

Foto MostPhotos
Sjunkande vinst och ett utmanande marknadsläge. Så sammanfattar Ica-gruppen tredje kvartalet i år och ser stora utmaningar i alla led framöver.

Vinsten för tredje kvartalet – 1,694 miljarder kr – är 6,8 procent lägre jämfört med motsvarande kvartal 2021 och att omsättningen ökar med 7,6 procent är drivet av hög inflation.
Ica-gruppen konstaterar att hög inflation i kombination med stigande energikostnader skapar ”stora utmaningar” i alla led.

Marginalerna pressas särskilt i dagligvaruverksamheten till följd av lägre volym och högre kostnader. 
Ica Sveriges marginal tredje kvartalet minskade till 4,7 procent mot 5,2 tredje kvartalet i fjol.

Apotek hjärtat växer visserligen snabbare än marknaden i genomsnitt men gör det med lägre resultat och lägre marginal.
Däremot är det positiva tongångar vad avser Ica-banken, Ica försäkringar och Ica fastigheter.

– Vi behöver från Icas sida jobba hårt på att tillsammans med Ica-handlarna möjliggöra prisvärda och konkurrenskraftiga erbjudanden till våra kunder, för att underlätta vardagen i ett tuffare läge, säger Ica-gruppens vd Per Strömberg. 
– Arbetet med detta pågår löpande men vi har nu ökat takten väsentligt. Det gäller bland annat hur vi ska driva kampanjer och satsa på våra EMV-produkter. 

– Vårt stammisprogram i Sverige har över fem miljoner medlemmar och med det som bas har vi unika möjligheter att också ta fram breda erbjudanden tvärs verksamheter och kanaler. Vikten av detta blir extra tydligt givet utfallet i tredje kvartalet då våra marginaler i dagligvaruverksamheten var svagare och försäljningstillväxten alltför låg, avslutar Strömberg.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil