Mitt i sommarsäsongen möts utländska turister av stängda uttagsautomater och ett samhälle där kontanter är svåra att få tag på. Situationen riskerar att skada både Sveriges anseende och turistintäkter.
Bankomatproblem slår mot besökare
Sedan flera månader tillbaka har Bankomats uttagsautomater haft omfattande tekniska problem. Trots löften om åtgärder dröjer en lösning till slutet av augusti eller september, enligt företaget själva.
Under tiden rapporteras det om frustrerade turister runt om i landet. Många kommer från länder där kontanter fortfarande är det vanligaste betalningssättet, och saknar både Swish och kort som fungerar smidigt i Sverige. Höga valutapåslag och avgifter gör kortbetalning till ett sämre alternativ för många.
Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret, beskriver situationen som akut och menar att det inte bara är ett tekniskt problem – utan ett nationellt ansvar.
– Från Värmland, Dalarna, Östergötland och Öland får vi signaler om upprörda turister. De förstår inte hur det kan vara så svårt att få tag på kontanter, säger han.
Uppmaning till politiker och banker att kontantupproret riktar nu kritik mot både regeringen och storbankerna, som äger Bankomat. Enligt Eriksson är det orimligt att tala varmt om Sverige som turistland samtidigt som grundläggande betalinfrastruktur brister.
– Det håller inte att rycka på axlarna. Vi förlorar både i anseende och i inkomster när turister får en dålig bild av landet, säger han.






















