Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Möt Ladies of FMCG

Grundarna till Ladies of FMCG.
Det blir inte jämnt om arbetet för att nå dit inte pågår jämt. Idag nätverkar 2 200 kvinnor inom Ladies of FMCG för jämställda villkor inom dagligvaruhandel och food service.

Ladies of fast moving consumer goods. Ladies of FMCG. 2 200 sådana, för att vara exakt, endast ett par år efter starten. ”Fast moving” på mer än ett sätt, alltså. –Vi tänkte starta ett nätverk med kvinnor som jobbat inom branschen, ha lite temaluncher och så men inom några veckor var vi flera hundra medlemmar, berättar Veronica Kumlien. –Nu är vi 2 200, konstaterar hon. För 2,5 år sedan sade Veronica Kumlien och Hanna Mannberg upp sig från sina tidigare jobb, med ambitionen att ägna sig åt konsultuppdrag ihop. Det är för övrigt vad Veronica gör nu i coronatider. Hon har sitt tredje uppdrag för Valio, som denna gång gäller det växtbaserade varumärket Oddlygood. Detta är passade då hennes och Hannas Ladies of FMCG inte kan arbeta enligt gängse normer och när ”nätverka” blivit att till 100 procent ”verka på nätet” istället för att träffas och utbyta kunskaper, erfarenheter, råd och tips under de former man brukar göra det i normala tider. –Vi hade pratat ganska länge om strukturer och normer i branschen som inte gynnade jämställdhet och de nätverksforum som fanns var fulla av män och inte så öppna och inbjudande, berättar Veronica. –Då ville vi ses och diskutera, utmana varandra, ha koll på trender, tipsa och uppdatera varandra. 

Växte snabbt

Det var de, uppenbarligen, inte ensamma om. Ladies of FMCG växte snabbt och gav mängder av kvinnor inom food service och handel möjligheter att träffas, nätverka och skapa innehåll. –Det här är superviktigt för jobb och karriär. Alla kvinnor vill inte bli ledare men alla vi möter vill utvecklas och få samma chanser som männen, öka karriärvägarna och stötta varandra. Handeln och närliggande branscher är speciella även ur jämställdhetssynpunkt.  –Så är det, konstaterar Veronica. Det finns jättemycket kvinnor i branschen så utmaningen är inte, som i vissa andra, att få in fler kvinnor rent allmänt. –Utmaningen är istället att andelen kvinnor ska speglas i alla nyckelpositioner och i den maktfördelning som finns – från ledningsgrupper till Ica-handlare.

Veronica Kumlien

 –Vi vill nå en kvalitativ jämställdhet och det handlar bland annat om att bryta branschnormer som inte är gynnsamma för kvinnor. Ett nätverk av professionella. Där man utvecklas och utvecklar andra, ger tillbaka. Det är vad Ladies of FMCG är. Bland annat. –Det är högt engagemang på våra träffar, konstaterar Veronica Kumlien som är imponerad av nätverkets medlemmar och deras ambitioner.–De ser möjligheter och vill ta dem, vill utvecklas, lära känna andra, vidareutveckla kompetenser, göra sig fortsatt relevanta på en framtida arbetsmarknad, konstaterar hon. Det är kvinnor som lägger energi på att göra vad de kan för att bygga sin karriär och sitt yrkesliv på det sätt de själva vill, helt enkelt. – Det här är superviktigt för jobb och karriär. Alla kvinnor vill inte bli ledare men alla vi möter vill utvecklas och få samma chanser som männen, öka karriärvägarna och stötta varandra.

Konkreta verktyg

Ladies of FMCG arbetar också med konkreta verktyg som exempelvis AI-utbildningar för att bygga på medlemmars kompetens. Man försöker också via undersökningar få fram varför kvinnor blir medlemmar, varför de söker sig till nätverket, vilka ”önskelistor” de har med sig och vilka frågor de upplever som mest angelägna.

Att lära känna varandra, får veta mer, kunna jämföra varandras företag och arbeten, hålla sig uppdaterad, att nätverka som en del av ett konstant lärande och pågående utveckling är sådant som kommer fram..

– Att lära känna varandra, få veta mer, kunna jämföra varandras företag och arbeten, hålla sig uppdaterad, att nätverka som en del av ett konstant lärande och pågående utveckling är sådant som kommer fram, berättar Veronica. Motstånd från männen? Njae…men joo. Kanske. – Det är sällan vi möter någon som, apropå jämställdhetsaspekter, säger att ”vi har inte de här problemen”. Dessutom har vi exempelvis vår årliga enkät bland medlemmarna med frågan om de skulle rekommendera sin arbetsgivare till andra. Resultatet? – Strax under hälften rekommenderar det företag de jobbar hos till andra… Ett förkrossande allvarligt resultat, naturligtvis. – Ja, det är förstås inget bra betyg. Vad göra? – Feedback och utvecklingsmöjligheter är jätteviktiga liksom kunskap – och naturligtvis att det finns en vilja att förändra.

Balansgång

Det är en balansgång när man jobbar med jämställdhet, att göra så att det inte upplevs som ett hot utan som något välvilligt, en möjlighet. Då kan det landa i till exempel workshops kring jämställdhet men det bygger naturligtvis på att man upplever problemet och vill hantera det. 

Hanna Mannberg

Samtidigt kommer nya generationer med nya krav ut i arbetslivet. Generationer med nya krav på arbetsgivare som de kräver ska uppträda moraliskt och etiskt acceptabelt, som vill se lika möjligheter för alla och som kräver öppenhet och transparens av den arbetsgivare de ska välja. En delvis motsatt trend är att vi individualiserar och privatiserar alltmer. Vi umgås via mobilen, vi sitter vid skärmen, vi e-handlar våra kläder, vi beställer hem maten, vi ringer efter pizzan och sushin – och då blir strukturerna istället diffusa. – Vi upplever också att man kommer från utbildningar och upptäcker att arbetslivet inte är så jämställt som man förväntar sig, säger Veronica Kumlien. Ett annat problem är när det, som i Sverige, inte finns formella hinder för jämställdhet utan istället mer handlar om attityder och inställning. – Det kan också vara så, vilket vi upplever, att man tycker att vi har det ”ganska” bra och jämställt och att det då blir annat som är viktigare, påpekar Veronica. – Ändå är arbetet för att ge män och kvinnor lika möjligheter lika viktigt idag som tidigare, konstaterar hon.

Fakta/Det här är Ladies of FMCG

Långt kvar till jämställt i handeln – men Ladies of FMCG kortar vägen.

* Ladies of FMCG är ett givande, ambitiöst och roligt nätverk. Vi skapar möjligheter att utbyta kunskap, erfarenheter, diskutera karriärmöjligheter och skapar kontakter för framtiden.
* Ladies of FMCG är ett professionellt nätverk som vänder sig till dig som individ. Vi genomför nätverksträffar, mingel och arbetar för att Ladies of FMCG ska vara branschens viktigaste och roligaste nätverk.
* Genom att peppa kvinnor, lyfta förebilder och skapa forum där vi kan bli varandras sparringpartners ska vi stärka kvinnor i branschen. Ladies of FMCG finns för att utmana den traditionella strukturen och bidra till en mer jämställd bransch. 
* Nätverket startades av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien i januari 2018 och nätverket har nu 2200 medlemmar. Hanna har jobbat som HR-chef, affärsområdeschef, COO och CEO på företag inom Food Service. Veronica har många års erfarenhet från produktutveckling, marknadsföring och försäljning inom dagligvaruhandeln och Food Service.
* Medlemskapet i nätverket är gratis och Ladies of FMCG finns även på Facebook.
(Källa: ladiesoffmcg.se

Text: Torbjörn Karlgren

Detta är en artikel ur vårt magazine. Prenumera här.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.