Unga designtalanger formger mjölkpaket

Foto Pressbild
Valio låter nu unga formgivartalanger designa företagets förpackningar och vill inspirera människor att odla kryddor och blommor själva.

Nu kan ditt mjölkpaket bli en snyggt designad kruka att odla dina favoritkryddor och blommor i. 
Med initiativet vill Valio få fler att återanvända sina förpackningar och odla en alldeles egen örtträdgård hemma. 

Med hjälp av unga formgivartalanger från Sveriges främsta designskolor har mejeriföretaget Valio tagit fram vackra mönster som pryder förpackningarna. På det sättet vill man inspirera människor att odla sina egna kryddväxter att använda i matlagningen. 

Allt man behöver göra är att klippa av nedre delen av förpackningen och fylla med jord. Vips har man fått en kruka att odla sina favoritkryddor och blommor i. 
Krukornas design är skapade av designstudenterna Clara Hedman från Berghs School of Communication, Gunnar Ólafsson från Forsbergs skola och Selma Lindeblad från Konstfack. Nu kommer deras verk synas på över 5 miljoner mjölkpaket över hela landet. 

– Jag vill föra tankarna tillbaka till naturen och naturens balans. Hur alla organismer är beroende av varandra och vattnet som förenar oss, säger Selma Lindeblad om sin design som hon kallar ”Myllra”. 

Förpackningarna är till 97% tillverkade av förnybar råvara. 
– Mjölkförpackningarna är ju sedan länge återvinningsbara, och vi vill gärna att de återanvänds. Att låta dem bli odlingskrukor är ett utmärkt sätt att ge dem ett andra liv, säger Frida Malmqvist, produktchef hos Valio.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil