Växtbaserat i kaffet fortsätter att öka

Arkivbild MostPhotos
Fler och fler svenskar vill ha något växtbaserat alternativ till mjölk i kaffet, men vill det i första hand för smaken i högre grad än för miljön.

Det är Valios Magrapporten som konstaterar detta och hänvisar till en undersökning där en fjärdedel av de som svarat att de vill ha mjölk i kaffet nu väljer växtbaserat. Trenden är störst bland unga kvinnor i åldern 16-24 år där nu 58 procent föredrar växtbaserat i kaffet.

Bland männen är det endast 15 procent som väljer något växtbaserat, men det är å andra sidan en ökning från de 11 procent som svarade så i motsvarande undersökning 2021.

– Magrapporten visar att havredrycken och andra växtbaserade alternativ i kaffet inte är en tillfällig trend. Växtbaserat är nu det primära valet för riktigt många svenskar. Utöver Magrapportens resultat vet vi att dagligvaruhandelns försäljning av växtbaserad dryck ligger på ca en miljard kronor det senaste året, säger Anette Björnlund som är kommunikations- och hållbarhetschef hos Valio Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil