”Starkt kvartal” för Clas Ohlson

Avgående koncernchefen Lotta Lyrå för Clas Ohlson. | Foto: Pressbild
Ett starkt kvartal på en osäker marknad. Så sammanfattar Clas Ohlson sitt första kvartal av räkenskapsåret där försäljningen ökade och vinsten steg.

 Första kvartalets siffror visar Clas Ohlsons förmåga att möta snabba förändringar, menar avgående koncernchefen Lotta Lyrå.
– Efter en sommar då många tillbringat mer tid hemma kan jag konstatera att vi lyckats möta de nya kundbehov som uppstått på ett mycket bra sätt. Enligt en undersökning som vi gjorde bland våra Club Clas-medlemmar i juli angav tre av fyra att de skulle ägna semestern åt att fixa i sina hem, vilket också avspeglades i efterfrågan på produkter för reparation, dekoration och andra små projekt i hem och trädgård, sammanfattar Lotta Lyrå.

Coronaperioden har även skapat mönster som lär bestå, säger Lyrå.
– Intressant är också att nästan hälften av våra Club Clas-medlemmar i tidigare nämnda undersökning uppgav att de sannolikt kommer att vara hemma även nästa semesterperiod, oavsett utveckling av coronapandemin, påpekar hon.
– Dessutom menade många, i synnerhet de yngre, att de gärna skulle vilja hyra verktyg istället för att köpa. Detta visar på vikten av att vara snabbrörliga och lyhörda för kundernas behov som just nu ändras ännu snabbare än någonsin tidigare.

Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 166 Mkr (79). Rörelsemarginalen (exklusive IFRS 16) uppgick till 7,1 procent (2,6).
– Vi har byggt en stabil plattform för lönsam tillväxt, sammanfattar Lotta Lyrå.

Fakta/Clas Ohlsons första kvartal
• Försäljningen ökade med 1 procent till 2 074 Mkr (2 044), en organisk tillväxt om 7 procent och en ökning om 8 procent i jämförbara enheter.
• Försäljningen online ökade med 63 procent till 184 Mkr (113)
• Rörelseresultatet, uppgick till 166 Mkr (79) Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 147 Mkr (52)
• Resultat efter skatt uppgick till 117 Mkr (49)
• Vinst per aktie uppgick till 1,84 kr (0,77)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

Mera glutenfritt på export

Fria bröd, som sedan tidigare exporterar glutenfria kanelbullar, breddar nu sortimentet med en glutenfri vaniljbulle.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil