Så agerar Orkla i krisen

Personal i Orklas anläggning i Eslöv
Tomma butikshyllor, brist på varor, nya typer av efterfrågan. Hos Orkla har Corona-situationen precis som hos andra skapat nya frågor och nya svar.

I Orkla Sverige märker man tydligt hos anläggningen i Falun hur den nya situationen slår igenom, skriver Orkla i en pressrelease torsdag. I Falun produceras bland annat alkogel och tvål och produktionen sker på högtryck nu när efterfrågan på hygienprodukter är betydligt större än vanligt.

– Förutsättningarna ändras för varje dag och produktionen behöver anpassas för att kunna leverera till våra kunder och konsumenter. Extra skift och nattarbete är två åtgärder som satts in. Vi är oerhört stolta över våra Orkla-medarbetare som sliter hårt för att hålla butikshyllorna påfyllda, skriver Orkla.

Även i Kungshamn påverkas produktionen av de tomma butikshyllorna. Här har beslutet tagits att öka produktionen av fiskbullar, då vi ser en ökad försäljning på cirka 200 procent.
– I nuläget fungerar vår produktion och våra leveranser relativt bra, och vi upplever endast mindre störningar i leveranser av insatsvaror från våra leverantörer än så länge. Trycket på våra anläggningar är stort och vi försöker utifrån ökad efterfrågan också att ökat kapaciteten där det finns behov eller där vi förväntar oss en ökad efterfrågan, säger Nina Tidén hos Orkla.

I Eslövsanläggningen, där det bland annat görs färdigmat, grönsaker och veganska produkter lyfter Orkla fram medarbetarna som hjältar.
– Vi har blivit tvungna att ställa om produktionen och prioritera andra kategorier, som i vanliga fall rullar på i maklig takt. Produktionen av potatismos, fryst färdigmat, frysta potatisprodukter, pyttipanna och köttbullar har skjutit i höjden och våra medarbetare har ställt upp och mannat upp där de verkligen behövs, säger Erik Wendel, platschef för Orkla i Eslöv.

– Dessutom täcker man upp för kollegorna som är hemma med sjuka barn eller själva känner sig förkylda. Jag vill verkligen rikta ett tack till alla i hela linjen som ställer upp och ser till att vi kan leverera produkter till svenska folket, säger Erik Wendel.

I Kungälv bakas det kakor och i Filipstad produceras snacks – båda efterfrågade produkter när svenskarna spenderar kvällarna hemma i tv-soffan.
– I en situation som denna märks det att många svenskar också vill hitta små stunder av njutning. Jag är oerhört stolt över våra medarbetare i kexfabriken, som jobbar hårt för att det ska finnas Ballerina och andra kakor i svenskarnas skafferier, säger Ted Falkman, fabrikschef i Kungälv.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil