Vill flagga för kött vid nationaldagen

Mer kött från irland? | FOTO: ANNA BOGUSH
När Irland på torsdag firar sin nationaldag, Saint Patrick´s Day, vill Irish food board passa på att slå ett slag för det irländska köttets fördelar.

Svenska folk minskar sin köttkonsumtion och föredrar för varje år i allt högre grad svenskt kött när de väljer animaliskt.
Konsumtionen av svenskt kött som andel av köttkonsumtionen har dessutom ökat under pandemin eftersom vi då ätit mer mat hemma och då själva valt köttet i högre utsträckning.

Det har i sin tur lett till att svenskt kött sålt bättre än på många år, en trend som ser ut att fortsätta.
Men Irish food board vill ha ett ord med i laget och då propagera för det irländska gräsbetesköttet.

I en pressrelease konstaterar man att svenskarna äter mindre men bättre kött, älskar nötkött och tycks vara mest förtjusta av nordborna i det irländska gräsbetesköttet.
63 procent av det nötkött Irland exporterade till Norden 2021 gick nämligen till Sverige.

Sett till hela världen säger en global undersökning att 64 procent av de som svarat i den är beredda att betala mer för gräsbeteskött.
– Irländskt nötkött är känt för sin höga kvalitet och rika smak, vilket delvis kan tillskrivas det faktum att irländska boskap är gräsbetande. Den vackra gröna ön har den längsta gräsväxtsäsongen i Europa, påpekar organisationen lämpligt nog i sammanhanget.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil