Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter att den hyllats som Årets innovation.

För två år sedan utsågs Hallands himmel till Årets innovation på den upplagan av Ostfestivalen.
När det nu var dags för årets festival korade publiken samma produkt till Publikens val.

Arlas blåmögelost Hallands himmel gjorde alltså succé på ostfestivalen i Stockholm. Den dehydrerade osten korades som vinnare i Publikens val där 506 röster avlades.

– Vi är fantastiskt glada och stolta över den uppskattning festivalens ostälskare visat för Hallands himmel, säger Alex Racoveanu, ansvarig på Arla unika.

Hallands Himmel från Arla Unika är en dehydrerad blåmögelost med mögel både på insidan och på utsidan. Osten görs på Kvibille Mejeri med termofila kulturer för att få den bästa utvecklingen av umami.

Den är lagrad i hög fuktighet och temperatur, vilket ger en frodig miljö för utvecklingen av blåmögelkulturen. Här får möglet utvecklas i 10 veckor innan osten dehydrerar i 20 veckor på ett svalt ostlager inpackad i papper som andas.

– Osten är fast och smälter samtidigt i munnen, har en vild umami och en salt och ren ostsmak, beskriver Arla sin produkt.

2018, för två år sedan, var osten ny men blev redan då uppmärksammad på ostfestivalen där den då korades till Årets innovation.
Nu blev man Publikens val, framröstad av ostälskarna och de som fick ta emot priset var Roger Karlsson, ostmästare vid Kvibille mejeri, och Alex Racoveanu, ansvarig för Arla unika.

– Vi vill rikta ett stort tack till alla som röstat på Hallands himmel, säger Alex Racoveanu som liksom Arla-gänget i övrigt var mycket nöjd över utmärkelsen.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch