Så många rökare har ändrat sig

Tomma stolar och framförallt tomma askfat. Nu har det gått ett år sedan rökförbudet på uteserveringar. | Foto: Apotek hjärtat
Var sjätte rökare har ändrat sitt beteende efter fjolårets rökförbud i utomhusmiljöer, enligt en undersökning Apotek hjärtat nu presenterar.

Fjolårets rökförbud har fått ungefär var sjätte rökare i Sverige att förändra sitt nikotinbeteende.
Men fyra av fem uppger att rökförbudet inte har fått dem att sluta röka eller att övergå till andra nikotinprodukter som tuggummi eller spray. Den 1 juli 2019 trädde en ny tobakslag i kraft, där antalet rökfria utomhusmiljöer i Sverige utökades. Ett omdebatterat beslut med målet att minska den sociala exponeringen för rökning och öka tillgängligheten till allmänna platser.
Apotek hjärtat har nu, snart ett år senare, kartlagt om den nya lagen har påverkat rökares nikotinanvändning i stort.

Undersökningens resultat i korthet är att 9 procent av rökarna börjat använda eller ökat sitt användande av snus på grund av förra årets rökförbud. 4 procent av rökarna i undersökningen har börjat använda tuggummi eller sprej av samma skäl.
85 procent säger att de inte ändrat sitt nikotinbeteende på grund av lagen.

– Införandet av fler rökfria utomhusmiljöer kommer troligtvis på lång sikt att reducera antalet rökare i Sverige, då färre unga nu exponeras. Däremot ser vi ingen större kortsiktig effekt bland de som redan idag röker, säger Annika Svedberg som är chefsapotekare hos Apotek hjärtat.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil