Dämpad framtidstro tydlig inom handeln

Dämpad framtidstro tydlig inom handeln
Svensk handels vd Karin Johansson ser framtidsindikatorn sjunka inom handeln i Sverige. Foto: Pressbild Svensk handel
Framtidstron faller inom stora delar av handeln och den dämpningen gäller såväl dagligvaruhandel som e-handel och partihandel, enligt Svensk handel.

Framtidstron faller inom stora delar av handeln och den dämpningen gäller såväl dagligvaruhandel som e-handel och partihandel, enligt Svensk handel.

Framtidsindikatorn faller för stora delar av handeln. I såväl dagligvaruhandeln, e-handeln som i partihandeln dämpas framtidstron. Ljuspunkten finns i den hårt pressade sällanköpshandeln som återhämtar sig från låga nivåer.
Så sammanfattar Svensk handel senaste framtidsindikatorn för handeln i Sverige.

Partihandeln, som bland annat levererar varor till detaljhandeln, restauranger, export och offentlig sektor, är en del av handeln som drabbats hårt av coronapandemin och ännu finns inget ljus i sikte.
I mars minskar den sammanfattande Framtidsindikatorn för partihandeln med 4,1 enheter till index 91,2.  
– Coronapandemin har slagit hårt mot många av landets partihandlare och framtidstron är fortsatt under vattenytan, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Enligt en beräkning från Svensk Handel som baseras på statistik från SCB tappade parti- och motorhandeln 63 miljarder kronor under 2020.

I mars månads handelsbarometer stiger framtidstron i sällanköpsvaruhandeln, som står för all detaljhandel utöver maten.
Efter ett mörkt coronaår ökar tron på den framtida försäljningen och Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet stiger med 1,1 enhet till index 86,6, vilket dock fortfarande är långt under den neutrala nivån på 100.

– Coronapandemin och utökade restriktioner har inneburit ett stentufft år för många butikshandlare. Handeln längtar efter att samhället ska öppna upp igen och när vaccineringen startat kan handlarna skymta en ljusare sommarhandel i horisonten. Att vaccinationsprocessen inte stoppas upp ytterligare är avgörande för butikerna, säger Karin Johansson.

Framtidstron bland landets e-handlare har varit rekordstark den senaste tiden. I mars minskar dock Framtidsindikatorn för e-handeln med 5,6 enheter och landar på index 113,9.
Framförallt faller näthandlarnas anställningsvilja.

– Tillväxten inom e-handeln har varit urstark och trots att framtidsutsikterna faller tillbaka är optimismen fortsatt högre än vid samma period förra året. Även om tillväxttalen i e-handeln väntas minska efter corona har vi bara sett början på den digitala omställningen av branschen, säger Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil