Lanserar hållbart på braxen och åkerböna

Braxen kommer till nytta när Garant lanserar fish cake | Foto: Pressbild Axfood

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Garant lanserar hållbar fish cake på svensk braxen och åkerböna. Det är det senaste tillskottet från Axfoods eget varumärke inom innovativ hållbarhet.

En fish cake gjord på grönlistad braxen från svenska insjöar och småländsk åkerböna – det är det senaste tillskottet i frysdisken från Garant, Axfoods eget varumärke. Produkten uppfyller en rad olika hållbarhetskriterier och bär dessutom Från Sverige-märkningen.

– Genom att utveckla vårt sortiment med fler varor av grönlistad fisk och hållbart odlade vegetabilier, bidrar vi till att minska matens inverkan på såväl klimatet som den biologiska mångfalden, säger Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling på Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.  

Arbetet med att ta fram braxenfärs till Garants nya fish cake har pågått i flera år. I ett projekt som letts av bland andra Axfoundation utvärderades underutnyttjade fisksorter från svenska sjöar utifrån smak, näringsinnehåll och hållbarhet. 
En infrastruktur byggdes upp tillsammans med hela värdekedjan – från småskaliga fiskare till grossister. 

Dessutom har en teknisk lösning tagits fram för att ta vara på kött från svårrensad fisk. Resultatet är en braxenfärs som idag serveras i såväl skolmatsalar som restauranger. 

Med Garants nya fish cake når braxenfärsen nu också för första gången ut till konsumenter via matbutiker i en större satsning via Axfoods kedjor Willys och Hemköp. 
– Med vår fish cake av braxen och åkerböna blir det enklare för konsumenterna att välja rätt eftersom den uppfyller en mängd viktiga krav inom såväl hållbarhet som hälsa. Att den är god vet vi genom ett omfattande utvecklingsarbete och smaktester, säger Ellinor Puerto. 

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil