Bättre än väntat för Orkla

Orkla ökade den andra kvartalet till 11,1 miljarder norska kronor att jämföra med 10,5 miljarder kr. | Fota av Michael Persson
Livsmedelskoncernen Orkla med stora svenska varumärken redovisar ett bättre andra kvartal 2020 än väntat med en vinst på 1,2 miljarder norska kronor.

Norska livsmedelskoncernen Orkla har stora svenska varumärken som Abba, Felix, Ekströms och Bob i sin produkt- och företagskatalog.
Nu redovisar med ett andra kvartal 2020 som är bättre än väntat med tanke på coronapandemin.

Orkla redovisar en vinst före skatt på 1,2 miljarder norska kronor för årets andra kvartal.
Det är mer än motsvarande kvartal 2019 då vinsten uppgick till 1 178 miljoner norska kronor.

Sett till omsättning ökade den andra kvartalet till 11,1 miljarder norska kronor att jämföra med 10,5 miljarder kr.
Under årets första halvår har efterfrågan på livsmedel och renhållningsprodukter ökat i dagligvaruhandeln, konstaterar Orkla i kvartalsrapporten.

Initialt hänvisar man ökningen till hamstring men sedan dess har ökningen stabiliserat sig då fler äter mer hemma under pandemin.
– Det är emellertid osäkerhet knuten till hur utvecklingen blir framöver när samhället gradvis öppnar igen i varje land, konstaterar Orkla-ledningen i kvartalsrapporten.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil