Åhléns stänger butik på Mobilia i Malmö

Åhléns stänger butik på Mobilia i Malmö
Foto: Mostphotos
Åhléns har beslutat stänga sin butik på Mobilia i Malmö. Orsaken är kedjans stora förluster under pandemiperioden och e-handelns fortsatta genomslag.

Åhléns har beslutat stänga sin butik på Mobilia i Malmö. Orsaken är kedjans stora förluster under pandemiperioden och e-handelns fortsatta genomslag.

Varuhuskedjan Åhléns har beslutat att stänga sin butik på Mobilia i Malmö efter stora förluster under pandemin.
Under gårdagen bekräftade man stängningen som sker i september, vilket e-handel.se var först med att rapportera.

Under de senaste två åren har Åhléns stängt ett tiotal butiker runt om i Sverige.
I Skåne stängde man redan 2015 butiken vid Triangeln och i nuvarande omstrukturering har man stängt butiken i centrala Helsingborg och den i Ängelholm.

Åhléns hänvisar till att man i Malmö ska satsa på sitt varuhus i Malmö city och till förändrade konsumtionsmönster, vilket förstås är e-handeln där Åhléns konkret fördubblat sin försäljning online det senaste året.

Samtidigt har coronaläget gett förluster. 2020 hade Åhléns en förlust på 331 miljoner kr.
Det var en tredubbling av kedjans minus jämfört med 2019.

Hos köpcentrumet Mobilia beklagar man Åhléns stängning men konstaterar att man ha dialog med andra verksamheter.
Mobilia hänvisar samtidigt till att man, trots pandemin, hade 20 butiksöppningar under fjolåret.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil