Willys öppnar social matbutik i Malmö

Willys öppnar social matbutik i Malmö
I höst öppnar Willys i samarbete Skånes första sociala matbutik. Foto: Pressbild Willys
I höst öppnar Willys i samarbete med Skåne stadsmission en social matbutik i Malmö. Butiken på Mobilia blir den första i sitt slag i Skåne.

I höst öppnar Willys i samarbete med Skåne stadsmission en social matbutik i Malmö. Butiken på Mobilia blir den första i sitt slag i Skåne.

I höst öppnar Skånes första sociala matbutik – Matmissionen – en butik där ekonomiskt utsatta människor kan handla mat till kraftigt reducerat pris. 
Willys blir medgrundare till butiken och kommer att hjälpa till med att bygga och stötta driften av butiken.

– Varje dag möter vi på Skåne stadsmission människor som inte har råd med mat. Så mycket som två tredjedelar av stadsmissionernas arbete handlar om att hjälpa människor med basbehov som mat. Matmissionen är ett sätt för oss att ge långsiktigt och hållbart stöd till fler människor i utsatthet samtidigt som vi minskar matsvinnet, säger Alireza Mobasheri som är områdeschef hos Skåne stadsmission.

– Att minska matsvinnet är en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna för vår bransch. Skåne stadsmissions Matmissionen kommer att bidra till att mindre mat slängs, och att den i stället går dit behovet är som störst. Vi är glada över att kunna bidra med det vi kan, säger Thomas Evertsson, vd för Willys.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil