Äpplets dag – men för få svenska når butiken

Äpplets dag – men för få svenska når butiken
Foto: Krav
På lördag, 25 september, firas Äpplets dag men i samband med det påpekar Krav att få Krav-märkta når ut till de svenska livsmedelsbutikerna.

På lördag, 25 september, firas Äpplets dag men i samband med det påpekar Krav att få Krav-märkta når ut till de svenska livsmedelsbutikerna.

Det finns 37 Krav-certifierade äppelodlare, skriver organisationen och påpekar att skörden är god men att bara en liten del av den når de svenska livsmedelsbutikerna.
Mycket blir istället äppelmust och de främsta orsakerna är en brist på försäljningskanaler för ekologisk frukt och att stora grossister väljer importerade ekologiska äpplen framför svenska Krav-märkta, enligt organisationen.

– Det måste bli en större medvetenhet bland konsumenter om vad ekologisk frukt står för, säger Per Odén, som odlar Krav-certifierade äpplen på gården Livsträdgården i Kivik, inför Äpplets dag lördag.
– Det är viktigt att konsumenterna frågar efter svenska KRAV-märkta äpplen i butiken, om vi ska kunna ha de svenska ekologiska äpplena kvar, säger Per Odén.

Bland de certifierade äppelodlarna är det många som gör must av sin frukt, i stället för att försöka sälja den till butik.
Då slipper de också bekymra sig över om deras äpplen är tillräckligt vackra för att accepteras av uppköparna, även om Krav-märkta äpplens främsta fördelar inte handlar om utseendet.

Musten säljer de ofta i sina gårdsbutiker, tillsammans med andra förädlade produkter från odlingarna.
– Odling av Krav-märkta äpplen och annan frukt och bär har stort värde, inte minst för den biologiska mångfalden. Runt ekologiska odlingar finns 50 procent fler arter av växter, bin och andra pollinatörer, påpekar Anita Falkenek som är vd för organisationen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil