Nu byter Yallas yoghurtbaserade drycker om till en ny avtagbar etikett som gör det möjligt för konsumenter att återvinna en större del av förpackningen än tidigare, meddelar Arla i en pressrelease.
Enligt företaget innebär det att det blir möjligt att materialåtervinna 300 ton plast per år, utifrån 2021 års försäljning.

Yalla får en ny och smart etikett som omsluter alla flaskor i det yoghurtbaserade dryckessortimentet. Den nya etiketten är enkel att dra av vilket gör det möjligt att materialåtervinna den resterande delen av flaskan.

– Yalla vill vi göra det lätt för alla att källsortera. Den nya etiketten är smidig att dra av och gör det enkelt att återvinna den resterande flaskan. För konsumenter blir det på så vis enklare att göra gott efter att de druckit någonting gott, säger Adam Öberg, varumärkesansvarig för produkten hos Arla Sverige.

Förändringen omfattar Yalla drickyoghurt, drickkvarg och yoghurtsmoothie, både 350 ml flaska och 950 ml flaska. De nya Yalla-flaskorna finns i butik från och med vecka 19.