Axfood fortsätter att leverera

Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow | Foto Pressbild
Axfood fortsätter att leverera både rejält tillväxt och stabil lönsamhet när man nu rapporterar årets tredje kvartal.

En omsättning som ökar med 8,7 procent till nästan 20,3 miljarder kronor imponerar när Axfood redovisar kvartal 3. Ökningen drivs inte bara av inflationen utan även av en ökad tillströmning av kunder.

Omsättningen i detaljhandelsdelen steg med 13,2 procent och landade på strax under 15,9 miljarder kronor. Det gav en vinst på 1 036 miljoner kr vilket i procent motsvarar en rörelsemarginal på 5,1 procent.

– Axfood levererade trots höga jämförelsetal en mycket stark tillväxt om 13 procent under kvartalet, att jämföra med tillväxten inom dagligvaruhandeln om 6 procent. Axfoods tillväxt var således dubbelt så hög som marknadens, vilket följer den trend vi sett sedan början av förra året, skriver Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow i sin rapportkommentar.

Även nu visar Willys en stark tillväxt med 16 procent men även Hemköp växte för fjärde kvartalet snabbare än marknaden.

Hemköps omsättning tredje kvartalet hamnade på 1,8 miljarder kr, plus 10,6 procent.

E-handelsomsättningen inom Axfood stannade vid 723 miljoner kr, plus 8,3 procent, och andelen egna märkesvaror som del av detaljhandelsomsättningen var 31,9 procent.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil