”En kär gammal vän” är årets livsmedel

”En kär gammal vän” är årets livsmedel
Potatisen är det trendigaste vi har – enligt de som svarat i en ny undersökning om vad som är årets livsmedel. Foto: Pressbild
Lite småtråkig, enligt vissa. Gammaldags och uttjatad, säger andra. Men potatisen kan sträcka på sig och påpeka att den utsetts till årets livsmedel.

Lite småtråkig, enligt vissa. Gammaldags och uttjatad, säger andra. Men potatisen kan sträcka på sig och påpeka att den utsetts till årets livsmedel.

Demoskop har gjort undersökningen på uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen.
Frågan har gällt vilket livsmedel som varit extra trendigt eller aktuellt under året och lite drygt 1 000 svenskar har svarat.

Vinnaren är potatisen – och det kanske är en överraskning för många – men inte för Livsmedelsföretagens kommunikationschef Jimmy Sandell.
– Den allsidiga potatisen är en kär gammal vän som, utöver att den kan användas i olika typer av matlagning, tillredas på alla möjliga sätt, fungerat som en livboj på det känslostormande hav som coronapandemin fört ut oss på, är hans tes.
– Under året har vi sett ett stort uppsving för känslomässigt trygg mat i form av husmanskost och traditionella rätter, rätter som ofta innehåller eller flankeras av potatis i olika former. I ljuset av detta är vinsten för potatisen inte så förvånande som vid första anblicken, påpekar Sandell.

Att vi varit hemma mer än tidigare syns i övriga svar på vilken som är årets livsmedel, menar Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.
– I år ser vi en större bredd i svenskarnas svar än tidigare. Från kimchi och poke bowls via både hembakat, fabriksbakat och bageriköpt bröd till gryner, energidrycker och allsköns kål. Något som gissningsvis beror på att vi fått mer tid hemma att testa olika smaker och produkter och anpassa vår mat och dryck efter den egna smaken, säger Hellman.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil