Axfood: Så blir vi mer hållbara

Utöka betesrätten och slopa jordbrukets dieselskatteförmån. Två av 17 nya förslag i Axfoods nya upplaga av Mat 2030 för ett mer hållbart Sverige.

För femte året lanserar Axfood livsmedelsstrategin Mat 2030. Denna gång fylld med 86 förslag till såväl politik som näringsliv för en mer hållbar produktion av mat.
Målet, förklarar Axfood, är att stärka svensk livsmedelsproduktion genom fokus på hållbarhet. Bland de 17 helt nya förslagen finns slopad dieselskatteförmån för jordbruket, betesrätt för tjurar och satsningar på gröna svenska proteiner.

– För att få till en mer hållbar matproduktion krävs att vi tar itu med flera frågor samtidigt. Dessutom behöver vi utöka samarbetet mellan alla aktörer inom livsmedelskedjan för att skapa fler kreativa lösningar, säger Klas Balkow, Axfoods vd och koncernchef.

Flera av förslagen i rapporten riktar sig till politiken, medan andra är adresserade till näringslivet.
– Ett stort ansvar vilar på alla aktörer inom livsmedelsbranschen. Samtidigt är det en brist att regeringens handlingsplaner saknar en tydlig koppling till de nationella miljömålen, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

17 av de åtgärder som presenteras i Axfoods livsmedelsstrategi Mat 2030 är helt nya.
– Vi ställs allt oftare inför nya och komplexa hållbarhetsutmaningar som påverkar många led inom livsmedelsproduktionen. Därför vill vi bidra med nya förslag som både hjälper och utmanar, säger Åsa Domeij.

Axfood/Sju förslag till näringslivet
Satsa på mer odling av fleråriga växter som klarar större variationer i klimatet och bidrar till att binda mer kol i marken.
Kompetensutveckla handlare för att skapa en långsiktig överlevnad för samhällsviktiga småbutiker på landsorten.
Samverka med kommuner för att komplettera serviceutbudet på mindre orter.
Minska matsvinnet genom samarbeten med olika delar av livsmedelskedjan för att utveckla nya produkter av livsmedel som annars slängs.
Minska användandet av soja från regnskogsområden i såväl djurfoder som livsmedel.
Uppmuntra till produktutveckling och större konsumtion av olika sorters fisk för att minska risken för utfiske av populära arter.
Informera konsumenterna om köttet kommer från djur som haft möjlighet till utevistelse och bete.
Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij vill se nya lösningar på de stora utmaningar vi ställs inför. | Foto: Pressbild

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.