Öppnar för pant på mejeridrycker på burk

Öppnar för pant på mejeridrycker på burk
Returpacks vd Bengt Lagerman vill se fler produkter i pantsystemet. Foto: Pressbild Returpack
Returpack öppnar för pant på mejeridrycker på burk. 1 september skapar man möjlighet för frivillig anslutning av mejeridrycker till systemet.

Returpack öppnar för pant på mejeridrycker på burk. 1 september skapar man möjlighet för frivillig anslutning av mejeridrycker till systemet.

Från den 1 september öppnar Returpack pantsystemet för frivillig anslutning av mejeridrycker i metallburk, meddelar företaget i en pressrelease.
Det innebär att producenter och importörer av dessa produkter kan välja att ansluta sig till pantsystemet och att dessa burkar kommer att kunna pantas och återvinnas till nya burkar.

Mejeridrycker, drycker som innehåller mer än 50 procent mejeriinnehåll, är idag undantagna från förordningsstyrd anslutning till pantsystemet.

– Varje pantad burk sparar 78 gram koldioxid-ekvivalenter jämfört med om den går till förbränning. I vårt svenska pantsystem snurrar årligen omkring 1,5 miljarder burkar. Att vi nu öppnar vårt svenska pantsystem för mejeridrycker på metallburk gör det möjligt att återvinna ännu fler burkar och därmed spara ännu mer koldioxid, konstaterar Bengt Lagerman som är vd för Returpack/Pantamera.

Beslutet att öppna för frivillig anslutning innebär att producenter och importörer av dessa produkter nu kan välja att frivilligt ansluta sina produkter, på motsvarande sätt som pantsystemet tidigare öppnats för saft- och juiceprodukter.

Sedan 2015 är det möjligt att frivilligt ansluta saftprodukter till pantsystemet och sedan 2018 gäller detsamma för juiceprodukter med mer än 50 procents frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll. Alla större aktörer inom saftsegmentet, liksom ett stort antal juiceproducenter har valt att ansluta sina produkter och pantningen av dessa produkter ökar för varje månad.

– Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft- och juiceprodukter fick ett väldigt positivt mottagande och pantningsgraden för dessa produkter ökar stadigt, säger Bengt Lagerman.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil