Guldfågeln går som tåget

En riktigt stark vår och sommar rapporterar Guldfågeln denna coronaera. | Foto av Trullsa
En stark sommarförsäljning rapporterar Guldfågeln, som är tvåa i storlek på den svenska kycklingmarknaden. Siktet är ställt på 5-7 procent upp i år.

En riktigt stark vår och sommar rapporterar Guldfågeln denna coronaera.
Normalt säljer man en femtedel av sina kycklingprodukter till restaurangföretag och där har tappet förstås varit stort i coronapandemins spår.

Nu har restaurangförsäljningen ”till 80 procent” kommit tillbaka för Guldfågeln samtidigt som den privata konsumtionen stigit för företagets produkter.
Det gör att vd Peter Andersson räknar med en tillväxt på 5-7 procent för 2020 och mer långsiktigt på 3-5 procent.

– Trenderna att svensken äter mer kyckling och då helst svensk kyckling har förstärkts i krisen. Det gynnar oss, säger Peter Andersson till di.se.
Nu ser han och företaget framåt med optimism, bland annat efter stora satsningar de senaste åren.

– Vi har investerat stora summor i våra anläggningar de senaste fem åren för att öka kapaciteten vilket har tärt på vinsten. Men det är nu avklarat och att få upp vinstmarginalen är högt prioriterat, konstaterar Peter Andersson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil