I rapporten Mat 2030, den sjunde i ordningen, lägger Axfood i år fram 114 förslag till hur man ska öka tempot och effektivisera den gröna omställningen. 
Ett av förslagen handlar om sänkt eller slopad matmoms på hållbara varor.

– Vi märker att konsumenterna i allt större utsträckning styr mot lågpris och kampanjer vilket missgynnar hållbarhetsmärkta varor som i regel har en något högre prissättning, säger koncernens hållbarhetschef Åsa Domeij.
– Med sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat kan konsumenter handla hållbar mat till lägre priser. Företagen motiveras samtidigt att uppfylla kraven på hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft. 

Axfood vill även se ett nationellt matsvinnsmål och vill ta bort krav på spårbarhet som inte bidrar till livsmedelssäkerhet för att underlätta donationer till sociala organisationer och på så sätt bidra till minskat matsvinn.
Idag är donationer av livsmedel förknippat med samma regelverk om spårbarhet som övrig livsmedelsförsörjning och det vill Axfood ändra på.   

Läs mer om Axfoods förslag för en snabbare grön omställning i magasinet, Butikstrender 10/2022