Axfood vill öka takten i gröna omställningen

Klas Balkow & Åsa Domeij | Foto Axfood
Effektivare, mer kraftfulla åtgärder och ett snabbare tempo. Det vill Axfood se i den gröna omställningen, bland annat via sänkt moms för hållbar mat.

I rapporten Mat 2030, den sjunde i ordningen, lägger Axfood i år fram 114 förslag till hur man ska öka tempot och effektivisera den gröna omställningen. 
Ett av förslagen handlar om sänkt eller slopad matmoms på hållbara varor.

– Vi märker att konsumenterna i allt större utsträckning styr mot lågpris och kampanjer vilket missgynnar hållbarhetsmärkta varor som i regel har en något högre prissättning, säger koncernens hållbarhetschef Åsa Domeij.
– Med sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat kan konsumenter handla hållbar mat till lägre priser. Företagen motiveras samtidigt att uppfylla kraven på hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft. 

Axfood vill även se ett nationellt matsvinnsmål och vill ta bort krav på spårbarhet som inte bidrar till livsmedelssäkerhet för att underlätta donationer till sociala organisationer och på så sätt bidra till minskat matsvinn.
Idag är donationer av livsmedel förknippat med samma regelverk om spårbarhet som övrig livsmedelsförsörjning och det vill Axfood ändra på.   

Läs mer om Axfoods förslag för en snabbare grön omställning i magasinet, Butikstrender 10/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil