Optimister inför årets viktigaste säljperiod

Optimister inför årets viktigaste säljperiod
Svensk handels vd Karin Johansson konstaterar att handlarna tror på en stark avslutning av året. Foto: Pressbild
Lästid: < 1 minut
Handlarna ser ljust på årets viktigaste försäljningsperiod, alltså julhandeln, och tror enligt Svensk handel på en bra avslutning av detta år.

Handlarna ser ljust på årets viktigaste försäljningsperiod, alltså julhandeln, och tror enligt Svensk handel på en bra avslutning av detta år.

Handeln är optimistisk inför Black friday och julhandeln. Trots växande fraktproblematik är framtidstron i både butiks- och e-handeln positiv inför årets avslutande månader. Det visar Handelsbarometern för oktober.

I takt med att samhället har öppnat upp har framtidsutsikterna bland landets butikshandlare succesivt stärkts och även om framtidsindikatorn faller tillbaka med 1,5 enheter, till 104,9 i oktober, ligger framtidstron alltjämt över den neutrala nivån och högre än vad den gjorde vid motsvarande period 2019.

– Efter en smärtsam pandemi som tömt besparingarna för många handlare är det nu helt avgörande att det blir en stark julhandel. Trots oro kring fraktproblemen tror handlarna på en stark avslutning på ett turbulent år, det är givetvis ett viktigt och glädjande besked, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

För partihandeln noteras framtidsindikatorn på 108,5 efter en minskning med 1,1 enheter i oktober.
Svensk handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil