Biografer kämpar efter hackerattack

Arkivbild MostPhotos
Efter en omfattande hackerattack mot biografkedjornas bokningssystem går det fortfarande inte att boka biljetter online. Trots problemen rullar filmerna som vanligt, och Swish accepteras i kassan.

Biografer runtom i landet står inför tekniska problem då deras bokningssystem drabbats av en omfattande hackerattack. Den ansvariga it-leverantören, Tietoevry, utsattes för en ransomware-attack i helgen, vilket resulterade i att biljettbokningen online slogs ut.

För närvarande är det omöjligt att boka biobiljetter online till de stora biografkedjorna. Marknadsdirektören på Filmstaden, Helena Eklund, delar en förhoppning om att problemet ska lösas inom 48 timmar, men bekräftar att de planerar för eventuella förseningar. Trots detta påverkar inte det filmvisningarna, och kunder kan fortfarande betala på plats genom att använda Swish.

Kreativa lösningar trots tekniskt kaos
Filmstaden och Svenska bio, två stora biografkedjor med samma it-system, drabbades av attacken. Trots tekniska bekymmer har de lyckats fortsätta föreställningarna. Peter Fornstam, VD för Svenska bio, uttrycker sin stolthet över medarbetarnas snabba och kreativa improvisation. Kunder uppmanas att använda Swish och köpa biljetter direkt på plats.

VD: ”Luttrad, men stolt”
Peter Fornstam på Svenska bio, trotsar de senaste årens utmaningar som pandemi och Hollywoodstrejk. Han påpekar att de anställda snabbt anpassade sig till det tekniska haveriet genom att acceptera Swish-betalningar och manuellt trycka ut biljetter. Fornstam är nöjd med kundernas förståelse för den extraordinära situationen.

Framtidsutsikter och åtgärder
Biografkedjorna jobbar intensivt för att återställa det drabbade bokningssystemet och hoppas på en fullständig återhämtning inom kort. Trots de tekniska problemen uppmanar de besökare att kolla föreställningstider online och besöka biograferna för att köpa biljetter på plats. Enligt dem är showen fortfarande igång trots det tekniska tumultet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

David von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil