54 av 145 Sibylla-kök i Sverige använder idag beställningar via Foodora för dem som inte väljer att handla av egen kraft i gatuköken utan beställer.
En dryg tredjedel – 54 av 145 Sibylla-enheter i Sverige – erbjuder beställning via Foodora till de kunder som inte handlar själva.
Enligt Nordic fast food, som driver Sibylla, har flera av de som använder Foodora noterat en ökad försäljning.
Några siffror redovisas inte utan det är en uppskattning men Sibyllas Urban Lithell tror att Foodora kommer att vara en partner framöver.
– Tiden var mogen, Corona skyndade på. Jag är övertygad om att det kommer att bestå, säger Urban Lithell på Sibylla, till conviencestores.se.
Urban är försäljningschef på Nordic fast Food, bolaget som driver Sibyllakonceptet.
Från bolaget hade man kontakt med Foodora redan innan pandemiutbrottet.
– När utbrottet kom agerade vi snabbt. Dels genom att utveckla vår egen app för beställningar att hämtas på plats men även genom att sluta ett avtal med Foodora. Vi kom i gång redan förra våren och varje kök bestämmer ur de vill ordna med själva utkörningen, säger Lithell till conveniencestores.se.
Leveranser via Foodora står nu för 5,5 procent av Sibyllas totala försäljning.
Huruvida det är lönsamt för Sibylla-enheterna eller ej är oklart.
Det är annars intressant eftersom det just har varit de krympande marginalerna som varit det som restauranger använt som argument mot att leverera via Foodora.
Sibylla har för övrigt även tecknat avtal med Wolt alldeles nyligen.