Carlsberg ska få ned sina utsläpp till noll

Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige | Foto Pressbild
Carlsberg ska under en knapp 20-årsperiod få ned sina koldioxidutsläpp till netto noll. Nu lanserar man ett nytt hållbarhetsprogram för att nå dit.

”Together towards zero and beyond” heter det nya programmet med uppdaterade mål och nya fokusområden inom miljöpåverkan, social hållbarhet och bolagsstyrning.
Den centrala ambitionen är att företagets nettoutsläpp av koldioxid ska bli noll.

Programmet är en vidareutveckling av ett tidigare program som hittills lett till en minskning av koldioxidutsläppen med 40 procent och en minskning av vattenanvändningen per liter öl med 21 procent sedan 2015, enligt Carlsberg.

– Vi vill göra det möjligt för konsumenten att njuta av en god öl samtidigt som det ska ge ett så lågt klimat- och vattenavtryck som möjligt. Att vi som koncern nu höjer ambitionsnivån, breddar agendan och skärper målen inom hållbarhet är positivt, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil