Coop växer snabbast på nätet

Coop växer snabbast på nätet

Axfood har störst onlineandel men det är Coop som ökar mest på nätet av de stora kedjorna. Det visar GFK:s färska rapport för tredje kvartalet i år.

Coronaåret 2020 har som bekant satt fart på e-mathandeln i Sverige.

Första kvartalet i år var dess andel av dagligvaruhandeln 5,5 procent. Nu ligger den på 8,3 procent, en ökning med 51 procent sedan året började.

Högst andel av sin försäljning online av dagligvaruhandelns stora kedjor har Axfood med 9,5 procent.

Men den största och snabbaste ökningen redovisar Coop som i början av 2020 hade en onlineandel på 2,6 procent och nu är uppe i 5,8 procent, vilket ger en ökning under året på 123 procent.

Det här visar färska siffror ur rapporten Dagligvaror online som GFK gör på uppdrag av Dagligvaruleverantörernas förbund.

I rapporten redovisar GFK även de mest populära varugrupperna i näthandeln för respektive kedja.

Onlineandel kvartal 3 2020
Axfood online 9,5
Sverige online 8,3
Ica online 6,2
Bergendahls online 6,1
Coop online 5,8

(Källa: GFK:s svenska hushållspanel, gäller FMCG, Fast moving consumer goods)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil